چرا شیرینی برنجی ترک می‌خورد؟

چرا شیرینی برنجی ترک می‌خورد؟

شیرینی برنجی که به‌عنوان سوغات معروف کرمانشاه و استان‌های غربی کشور شناخته می‌شود به دلیل بالا بودن مقدار آرد آن، به نان برنجی هم معروف است. مواد اولیه و طرز تهیه شیرینی برنجی سبب می‌شود تا ماندگاری بسیار زیادی داشته باشد. به همین دلیل از این شیرینی برای ایام عید و سایر مراسمات استفاده می‌کنند. دستور تهیه و مراحل آماده‌سازی این شیرینی اصلاً کار پیچیده‌ای نیست؛ اما ملزم به رعایت برخی نکات است که اگر نادیده گرفته شوند، نتیجه موفقیت‌آمیزی در پی نخواهد داشت. برای مثال امکان ترک خوردن نان برنجی وجود دارد.
در این مقاله از مجله سیرنگ به طرز تهیه شیرینی برنجی کرمانشاهی و تمامی فوت و فن‌های آن خواهیم پرداخت. برای داشتن یک شیرینی برنجی همه‌چیزتمام با بمانید.

روش تهیه شیرینی برنجی

برای داشتن ۳۰۰ گرم شیرینی برنجی مواد زیر را آماده کرده و طبق دستور پیش بروید. خمیر شیرینی را در کمتر از ۳۰ دقیقه آماده خواهید کرد.
آرد برنج: ۲ لیوان سرخالی
آرد گندم: ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده: ۲ قاشق غذاخوری
پودر قند: ¾ لیوان
تخم‌مرغ: ۱ عدد
کره یا روغن جامد: ½ لیوان
گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
تخم خرفه: ۲ قاشق غذاخوری
پودر هل: ۱ قاشق چای‌خوری
مجله سیرنگ منبع خوبی از دستورهای تهیه شیرینی و دسر هستند. برای مثال طرز تهیه دسر بدون تخم‌مرغ.

چرا شیرینی برنجی ترک می‌خورد؟

مراحل تهیه شیرینی برنجی

اگر از روغن جامد یا کره استفاده می‌کنید باید به‌اصطلاح آن را صاف کنید. روغن یا کره را گرم کنید و کنار بگذارید تا خنک شود.
روغن صاف را داخل کاسه همزن بریزید و خوب هم بزنید تا یک‌دست و پوک شود. روغن را باید برای ۱۰ دقیقه هم زد.
بعدازاین مرحله باید تخم‌مرغ را بشکنید و زرده و سفیده را از هم جدا کنید. سفیده را داخل ترکیب روغن بریزید. پودر قند را در همین موقع اضافه می‌کنیم و برای ۵ تا ۱۰ دقیقه با دور تند همزن می‌زنیم تا مخلوطی سفیدرنگ ایجاد شود.
گلاب را با ۲ قاشق غذاخوری آب ولرم ترکیب کنید و به مخزن همزن اضافه کنید و هم بزنید. پودر هل را باید در همین مرحله اضافه کرد.
آرد برنج و آرد قنادی را در دو مرحله به ترکیب اضافه کرده و با لیسک در یک‌جهت هم بزنید تا خمیری یک‌دست به دست بیاید.
اگر دوست دارید که شیرینی شما دو رنگ باشد باید نیمی از آن را با زعفران و نیم دیگر را به‌صورت ساده آماده کرد. خمیر شیرینی را داخل کیسه‌فریزر بگذارید و برای ۲۴ ساعت در یخچال استراحت دهید.
پس از اینکه خمیر استراحت کرد، آن را برای یک ساعت در محیط آشپزخانه بگذارید تا به دمای محیط برسد.
خمیر را با وردنه باز کنید و با کاتر یا قالب خمیر شیرینی‌ها را برش بزنید. فر را با دمای ۱۶۰ درجه برای ۱۵ دقیقه گرم کنید. در طی این مدت نان برنجی‌ها را قالب‌زده و روی آن را با تخم خرفه تزیین کرده و روی سینی دارای کاغذ روغنی بچینید.
شیرینی‌ها را در طبقه وسط فر بگذارید تا ۱۵ دقیقه بپزید. زمانی که زیر شیرینی‌ها طلایی شد، پخت تکمیل شده است. تا زمان خنک شدن شیرینی‌ها اصلاً آن‌ها جابه‌جا نکنید تا مانع از خرد شدن آن شوید.

چرا شیرینی برنجی ترک می‌خورد؟

دلایل ترک خوردن شیرینی برنجی

دلایل زیادی برای ترک خوردن شیرینی برنجی وجود دارد که با رعایت این موارد می‌توانید بهترین شیرینی برنجی را بسازید:

  • اگر خمیر شیرینی خوب ورز نخورد، در حین پخت ترک بر می‌دارد.
  • درصورتی‌که مایعات موجود در خمیر شیرینی کافی نباشد، خمیر خشک شده و می‌شکند.
  • استفاده بیش از حد از گلاب، یکی از دلایل ترک خوردن شیرینی برنجی است.
  • روغن جامد را نباید به همان شکل برای تهیه خمیر نان برنجی استفاده کرد. برای داشتن شیرینی برنجی بدون ترک باید از روغن قنادی کمک گرفت.
  • دمای نامناسب فر منجر می‌شود که شیرینی برنجی ترک بخورد. اگر دمای فر کم باشد شیرینی ترک می‌خورد و اگر زیاد باشد شیرینی می‌سوزد.
  • آرد برنج باید از نوع باکیفیت و الک شده باشد تا زبری آرد منجر به ترک خوردن نان برنجی نشود.
  • یکی از پاسخ‌هایی که می‌توان به سؤال چرا شیرینی برنجی ترک می‌خورد؟ بدهیم، خارج کردن بی‌موقع شیرینی برنجی از فر است. اجازه دهید تا شیرینی داخل فر گرم شود و نهایتاً از فر خارج کنید.
  • اگر به طرز تهیه انواع کیک و کلوچه علاقه دارید به بلاگ سیرنگ نگاهی بیندازید. طرز تهیه کلوچه زنجبیلی نمونه‌ای از این موارد هستند.

کلام آخر

شیرینی برنجی در دو نوع ساده و زعفرانی تهیه می‌شود که دستور پخت بسیار ساده‌ای هم دارد. درصورتی‌که به فوت و فن‌های طرز تهیه نان برنجی آگاه باشید می‌توانید یک شیرینی برنجی بدون ترک را در خانه طبخ کنید. در این مقاله از مجله سیرنگ با طرز تهیه شیرینی برنجی و دلایل ترک خوردن آن آشنا شدید. با درنظرداشتن این نکات می‌توانید بهترین شیرینی برنجی خانگی را بپزید. شما چه تجربه‌ای در پخت شیرینی برنجی دارید؟ 

سؤالات متداول

برای تهیه شیرینی برنجی باید از چه نوع آردی کمک گرفت؟ 
آرد قنادی و آرد برنج باکیفیت که چندمرتبه الک شده باشد، برای تهیه شیرینی برنجی مناسب است.
روغن صاف قنادی را باید چگونه تهیه کرد؟ 
برای ساخت روغن صاف قنادی خانگی باید آن را در ظرفی ذوب کرده و در یخچال بگذارید تا خنک شود.
دلایل اصلی ترک خوردن شیرینی برنجی کدام است؟ 
زیاد بودن آرد، بی‌کیفیت بودن آرد، کم بودن مایعات، روغن بی‌کیفیت، دمای نامناسب فر، خارج کردن شیرینی قبل از خنک شدن از فر و استفاده بیش از حد از گلاب از مهم‌ترین دلایل ترک خوردن نان برنجی هستند.